No nii nyt on uutisia vaikkei enää ihan uunituorehia ookkaan. Tilalle tuli hankittua ensimmäine kuuspyttyne rakvaattori!
Noin kolomisen vuotta sitte, vähän niinkö puolihuolimattomasti aloin kahtelehe raktoreita netistä. Ensinnä kahtoin vain ja ainuastaan nelipyttysiä. 4200- ja 4300-sarjan massikat kiinosti kovasti. Varsinki mallit 4255 ja 4355 tuntu oleva lähellä syjäntä. Sitte josaki välisä rupeski kuuspyttyset kiinostaha enemmä. Ehkä senki takia, että niitä tuntu olehe tarijolla tasasin väliajoin. Suuntasin katselmukset jopa ulukomaillekki ja Ruotsisa oliski ollu kuvista päätellen kovin miellyttävä 6180 massikka. Siitä vähä selevittelinki, muttei koskaan tullu käytyä kahtomasa.
Erästä 6180 kävin koeajamasaki. Myynti-ilimotuksesa lupaltiin hyvä kuntosta massikkaa. Vain jarruisa sanomista. No ei muutako kahtoho paikan päälle. Epäilys alako kalavamaha konetta kierrellesä. Sivurajottimet uupu nostolaitteista ja raktori oli pikkase semmose nuhujun olone. No pitemmittä puheitta koeajolle. Ensinnä en meinannu saaha suunnanvaihtua toimihi. Piti käyttää perusvaihe vapaalla, että suostu vaihtaan suunnan. Kakkosvaihe ei suostunu menehe päälle ollenkaa, kytkin oli finaalisa. Mutta dynashiftin pikavaihteet toimi kyllä nätisti. Jätin tämän yksilön myyjälle.
Mutta sitte sain mutkan kautta tiejon tämmesestä 399, joka tarttis uuen kojin.
Muutaman päivän asiaa mietittyä pyysinki myyjän yhteystietoja ja enne ku huomasinkaa olin jo soittamasa ja kyselemäsä lisätietoja ja valokuvia konehesta. Kuvia tutkaillesa Massikka rupes miellyttähä silimää ja sukat pyörihi jaloisa siihe mallihi, että kahtomahanha sitä piti lähtiä. Paikan päällä ootti tällä kertaa kone joka oli iha ryhillänsä ja kaikin puolin kunnosa. Ei uusi, eikä puunattu. Mutta uuttaha ei oltu hakemasakaa... Ensinnä kerittihi kiertää raktoria hetki kolomen sukupoloven voimin enne ku myyjä tuli paikalle. Sitte myyjä tuli paikalle ja haki avaimet päästihi koejolle. Oli ku kotiansa ois istahtanu ku kuskin paikalle könysin. Kaikki oli niinku pitää. Ei turhia hömpötyksiä. Vaihteet oli pikkase erilaiset mitä on tottunu, ku sivukeppine käyttö. Mutta sen kans pääsi tosi nopiasti sinuiks. Koeajolla kaikki toimi niinku piti. Kaikki vaihteet kelasin läpi ja pikavaihteen testasin. Yhelle pysäkille pysähyin ja rauhasa yksikseni kokeilin nostolaittehet ja ulosoton. Koejon jäläkee vielä kokeiltiin nostolaittehia sen verra, että toisen raktorin keulaa nostettihi. Yhtää ei tärissy eikä hytkyny ja hyvin piti paikkansa.
Viikko tuon jäläkee tehtiinki sitte kaupat. Samasa kauppaha sitte tuli paripyörätki taakse, etupainoja 4 kpl, hytraulinekaltevuuen säätö ja hytrauline työntövarsi. Kaikki suju mallikkaasti ja myyjästäki jäi reilu kuva. Kerranki koko hommasta jäi hyvä maku.
Vähä tietoja konehesta. Eli malli on tosiaan 399 ja vuosimalli -96. Alakujaan ollu ollu vapari, mutta turpotettu josain vaiheesa. Muutama vuosi takaperin mitattu ulosotosta 120 heposta. Kone on perkinsin tonnisarjaa eli Quadram! Vaihteisto on 18+6 speedshift. Elikkä kolome perusvaihetta etehe ja kolome aluetta plus kaks portaine pikavaihe.
Nyt o vähä lumitöitä tehty uuella tulokkahalla ja visioitu tulevaa. Kaikenlaista jännää siintää silimisä, mutta pitää mennä ensinnä yks kausi näinensä ja sitte miettii uusia jutskia. Mutta summa summaa rum. Tuntuu, että löyty mieluinen kone ja toivotaha, että on pitkäikäne ja luotettava kampe!
PS. Mahtu se vaa vielä pänttäämöhö. Raktorin ja katon välihi ei kyllä häävin kymmenyä senttiä jääny...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti