No niin nyt päästiin täsä rojektisa siihen pisteeseen, että purkamine sai keskilohkon osalta riittää ja pääsi jo tekehe etehepäin.
Päätin ryhtyä perästä päin kasaaha tätä, joten äkehe pitennys oli siis vuorosa. Löyty u-palkkia pitkät pätkät notkumasa lajon nurkalla nii niistä taiteilin sopivat torrakot runkotoloppien jatkoiks. Pistin kaks päällekkäin nii tulee ainaki jämyt ja pätkähitseillä yhteen. Koron otin piikkiakseleista ja alle laitoin sopivasti rautaa, että runkotolpat tuli linjaan. Sitte hakaksella kovasti hitsaten kiinni.
Sittepä itsepiikiakseli kiinni. Eipä tietenkää ollu riittävän pitkää lattaa missään. Mutta tuo oli pisin mitä lähti irti siitä varaosa äkeestä josta mainihtin pari kirjotusta aikaisemmin. Mitalla vaan akseleitten väli samaksi kuin muutkin, puristimilla paikoillensa ja tirruuttaha kiinni.
Jatkoin totta kai puuttuvan pätkän piikkiakselia. Että tuli täyspitkä. Tuohon lohkoon tulee äkkiseltään laskettuna 6 piikkiä lisää. Mielenkiintone nähäjä keväällä vaikutaako minkä verran muokkaukseen.
Sitte raahattiin isän kans varpajyrä paikoillehe. Iha käsin saatihi kannettua ulukua. Rupes näyttähä jo juhulakkahalta ku sai varpajyrän paikoillehe. Vähä jänskätti mite osuu varpajyrän kiinnikepalat rungonjatkoihi. Osuha ne ja sitte vaa kolovi taas kuumaks...
Tuosa samalla mietin, että pitää varmaa runkua jäykistää nii pituus suunasa poikkipäinki. Mietin josko laittas sopivat latat vielä noitten runkopalkkien päälle ja samalla hitsais latat tai levyn palat jäykistään ihte profiilia. Sitte poikkipäin vaikka u-palkki tai rhs-putki. Pitää sitä vielä vähän miettiä. Näyttää siltä, että tulee aika tarkoin koluttua nurkat paksummasta tavarasta.
Sittepä varpajyrän kiinnityksen jäläkeen katkoin ensinnä aisan kiinnityspalat ja isä rupes nuoren isännän kans poraaha reikiä niihi. Mää otin työn alle ihte aisan. Sain siihe noi vinotörröttimet kiinni pikkusuorat pätkät. Aattelin, että ne vielä tuluppaan ja niihi sitte holokit kiinni. Laitoin etehe molemmin puolin tommoset kolomiot jäykkäreiks ja samalla senki takia, että saa vinoputket kunnolla kiinni toho aisan tumppihi. Pitää tänne leviään päähä iskiä vielä putki jäykkäriks ettei mee solomuhu ensimmäisesä käännöksesä. Sittehä tuoho pitää vielä rakennella kiinnike vanttikiristykselle tai sylinterille. Kumpi sitte tuleekaa laitettua.
Siihempä mallihi sain tällä kertaa värkättyä. Aika palio tuosa on vielä iha semmosta siistimistä mitä pitää vaa hiontalaikalla tehä. Näkyy sielä täälä noita latan pätkien jämiä mitä on katkottu. Mutta nepä on sitte sitä viimestelyä enne maalausta. varpajyrästä pitää nuo sivutörröttimet leikata kans josaki välisä pois.
Sitte vielä tähä rengasroplematiikkaha. Kyllä se kovasti siltä vaa vaikuttaa, että pitää muuttaa mieli ja laittaa renkahat tuon äkehe taakse. Pitää tuoho varpajyrän etehe tehä varmaa semmone poikittais juoksu joho kiinnittää laakeroinni. Varmaa pitää värkätä vankka putki joho kiinnittää renkaitte aisat. Mietimpä vaa, että riittäskö "laakerointina" sopivat putket sisäkkäin vai pitääkö ruveta miettihi jotaki liukulaakeri systeemiä. VAI. Laittaako putken päihi laipat ja laippoihi akselin pätkät ja nille sitte vaa pukkilaakerit. Kyllä pitää pienellä ihimisellä olla palio mietittävää...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti