No nii pitkä pätkä eellisestä rimpsusta. Jääny kylvöntyötki selostamati tältä vuojelta. No kerkiäähän neki selostaa vaikka syksyn synkkinä iltoina.
Mutta asiaan. Ollu tapetilla jo pitemmä aikaa maatilakaivurin tai kaivuulaitteen hommaamine. Maatilakaivureita mehtästinki pitemmä aikaa. Mutta jotenki kunto ja hinta ei kohannu misää kohti. Lähialueella oli yks Ukkomestariki myynnisä ja sitä kävin kahtomasa. Lopulta tulin siihen tulokseen, että se kone tarttee liikaa työtunteja ennen ku maa vaihtaa paikkaa. Sitte sattu silmään tämä yksilö joka oli pikkasen kalliimpi, mutta rompetta tuli vähintäänki sen hintaeron edestä.
Elikkä elikkä. Aivan tarkkaa historiaa en tälle tiedä. Mutta myyjän mukaan ollut papparaisen silmäterä.
Pohjakoneena tuossa on -67 vuosimallin 165 massikka. Siitä on pujotettu nostolaitteet pois. Nostolaite kansikin vaihdettu peltilevyyn. James kaivuulaite asennettu perään. Ilmeisesti James kaivurista otettu myös tuppisovitteet. Loppupeleisä ihan siististi tehty. Samalla ilmeisesti tehty sääsuojakin. Suunnittelin, että ikkunoihin voisi laittaa pleksit, oikean puolen oviaukon laittaa tukkoon ja vasemmalle puolen tekisi avattavan oven. No aika näyttää mitä tulee tehtyä.
Kaivuulaite itsessään ei ollut mistään ratki. Eikä löytynyt kuin pari paikkaa mitkä korjattu. Loppupeleisä neki tehty kohtuu asiallisesti.
Mukana tuli puolitelat renkaineen ja luiskakauha. Luiskakauhan mallista enoo ihan vakuuttunu. Omaan makuun voisi ennemmin käydä suorahuulinen luiskakauha. Mutta pitää kokeilla miten tollasella onnistuu ja muutella sitte jos tarvetta ilmenee.
Paripyörätkin tuli matkassa. Näihin pitää jostain löytää sopivat välivanteet. Pitäisi supistaa 36 tuumasta 30 tuumaan.
Pelto-ojien kauhu. Ojakauhakin löytyy. Kaksikyntinen. Jännästi oli avoin rakenne. Kynnet oli jännästi varmaan joku näppärä kyläseppä teheny ite. Oli lattaa latan päällä. Mutta kauha itsessään näytti olevan ryhdillään. Jos tuntuu huonolta niin äkkiäkös tuohon jotkut hitsattavat kynnet hommaa.
Vasemman puolen eturengas oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Se on oikeastaan huoltotoimenpiteitten kärkipääsä.
Vaikka keulalle onki aseteltu öljysäiliö, betonipossu ja vielä valettu tynnyri täyteen betonia. Nii silti oli keula keviä. Laitettiin vielä tommone porakivi puntiksi. Sitte oli jo jokseenki säällinen rällätä. Tai no suorittaa siirtoajo pellolta pänttäämön nurkille.
Kyljessä menee paine ja paluu putket.
Takarenkaat ajattelin laittaa kapiammalle ja sitte paripyörät kiinni. Tuntuu, että käypi ronkkien päälle jos renkaat noin leviällä. Varmaan aikaisemmin tässä on ollu puolitelat kiinni ja siksi renkaat noin leviällä.
Kääntyvä penkkiki löytyy. Joku pehemuke pitää kyllä keksiä. Tulee ahterille meleko kylymä syksyn sateilla kaivaa jos rautajakkaralla pitää istua.
Kuokkakauhaa joutuu vähän sepittämään. Ainakin yksi pohjalankku revennyt irti. Pitää irrottaa jossain vaiheessa ja pyöritellä pajan lattialla ja tirruuttaa ratkeamat umpeen. Samalla käy läpi myös kaks muuta kauhaa. Käy läpi ja korjaa tarvittaessa.
Kauhan käännön sylinteri vuoti nii palio ölijyä, että se pitää ottaa irti ja vaihtaa tiivisteet.
Mutta summaarum. Täytyy todeta, että ostokseen oon kovin tyytyväinen. Pikkasen fiksailee sieltä täältä nii saa oikeasti pitopelin. Kyllä tällä pelto-ojat perkkaa ja omat pikku kaivuut tekee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti