Sivut

lauantai 6. elokuuta 2022

Trukkipiikit

Nyt onki aikaa vierähtäny eellisestä jutusta jo aikasta kauan. Sinänsä kuinkaa oo päässy käymään, kun mitään enoo aikasekskaan saanu. Mutta nyt tuli pänttäämöstä saateltua ulos jotain mikä ylitti uutiskynnyksen. Siitäpä tarinointia alahalla.

 

Jossain kohtaa elämää varastoon pulpahtanu tommosia soiroja Hardox 450. Kerran työkalukaupan kassa möi mulle pferdin katkasulaikkoja paketin saatesanoilla "Näitä ku kokeilee nii ei muuta enää käytäkkää." No yhen paketin otin kokehille, kun eivät mitään poskettoman kalliita ollu. No se paketti meniki sitte tuoho matskun silpontaan. Minu osalta jäi viimeiseksi pferdipaketiks. Jatkosaki käytän Rhodiuksen katkasulaikkoja. 🤘


Piikithän pitää jollain konstilla kiinnittää peiliin ja kova halu oli tehä myös sivusiirrolliset piikit. Iha käsikäyttöset ainakin näin aluksi. Yllätys yllätys varannoista löyty telaketjun holkkeja joittenka sisähalkasija oli sopivasti 50 mm. Telaketjuholkki on siinäkin mielessä hyvä värkki, kun se on kovempaa ainetta. Olisko lie karkastua. Normi pikaterästerä ei siihen ainakaan pystyny ku kokeilin.

Hioin holkkeihin suorat osuudet ja totesin tuon cubitronin fiiberin jälleen kerran lyömättömäks niin materiaalinpoistossa kuin tasopinnan hionnassa.


Sittepä erinäisiä vippaskonsteja hyväksikäyttäen holkit piikkien päihin heppiin. Ihan niinkö vanhasanonta sanoo. "Heppi sinne, heppi tänne ja välähys kestää tonnin." No niin palio en omiin taitoihi kyllä luota, että pelekkien välähysten varaha jättäsin tommosen.


Koitin tehä hitsaukset mahollisimman säntillisesti. Tekasin vanttiruuvista tommosen diagonaalin millä sain heppauksen jälkeen säätää kulman vielä 90 asteeseen. Lämmitin piikkilevyt 150 asteeseen ennen hitsausta. Ssab antaa semmosen ohjeen tolle 450 hardoxille. Piikki oli molemmin puolin viistetty ja hepattu. Hitsasin ensimmäisen sauman sisäpuolelle. Sitten aukasin saumaa ulkopuolelta ja hitsasin sen kiinni. Näin sain tehtyä tuohon läpihitsin. Sisäpuolelle hitsasin useamman palon, että kulma tulisi jouhevaksi.


Perusaineen lämmityksesä pitää tietenki tietää millon ollaan saavutettu haluttu lämpötila. Tämmene lämpöliitu on aivan pätevä apuväline siihe. Ens lämmitetään ja sitte liitulla kokeillaan onko riittävän lämmin. Lämpötila ku saavutetaan nii liitu rupiaa sulaha kappaleen pintaan.


Sitte oliki peilin teko seuraavana vuorosa. Ylä- ja alaputkeks löyty 60x60x4 ja pystyputkiks 40x40x4.


Yläkangen kiinnityksen tekasin 15 mm räkärauasta. Reikäsahalla kairasin 51 mm reiät. Todennu toimivaks ratkasuks pyörättää ensinnä rantu reikäsahalla. Sitte kolmeen kohtaan pienet 2-3 mm reiät. Tällee reikäsahalla poraaminen turvallisempaa ku sahan terä ei tukkeennu nii heleposti. Sitte pitää muistaa hyvä jähytys. 


Alaputkeen tein lipan johon piikit tukeuttu, kun sojottavat alaspäin. Kiinnityskangeks tuli sylinterin vartta. Vähän ehkä turhan tyyris kanko, mutta eipä ruostu niin helposti mitä vejetty akseli.


Lopuks vielä maalit päälle ja koekasaus.


Sitten oliki vuorosa istuttamine etukuormaajaan ja sen jälkeen koenosto. Elosuojan nurkalta sattu silmään isohko porakivi. Sanosin, että riittävän painone koenostua silmällä pitäe. Aattelin, että pitää kokeilla kunnolla ja varovasti enne ku menee mitää oikiaa tavaraa nostaha. Näin tuli koestettua myös omat hitsaukset. Ehkä niihi voi luottaa. 😁


Aavistuksen verra enemmä tuo (kuskipenkiltä katsoen) vasemman puoleine piikki taipunu hitsauksesa. Mutta summasummaarum homma onnistu aiva hyvi. Lopputulos istuu oikein hyvin kokonsa puolesta vanahaan massikkaan. Sivusiirtokin toimi riittävän hyvin. Toki siinä vois olla parantamisen varaaki vaan nii palio hyvin liikku, että siitä ei jää piikkien väli kiinni.



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti