Pitemmän aikaa on ollu mielessä ajatus saaha tähän vanahaan sotaratsuun ohojauksentehostin. Tähän asti lytännyt koko ajatuksen siitä syystä, että valmiit tehostin sarjat näihin on mielestäni kallihia. No täsä yks ilta rupesikin päässä pyörimään vähän toisenlainen toteutus. Ajatusleikkiä heitin parille kaverillekkin ja aina näytettiin vihreää valoa. Lopulta uskaltauduin netin syövereihinkin kalastelemaan tietoa. No tulipa huomattua, että joku muukin on samanlaista ajatellut ja jo toteuttanutkin. No siitäpä entistä innost uneempana suunittehen lisää.
Vielä projekti ei tosiaan ole lähtenyt suunittelua ja varaston penkomista pitemmälle. Mutta mennessä näyttää vahvasti siltä, että kutakuinki kaikki osat löytyy hyllystä. Jotaki hyötyä romunkerääjän luonteesta.
Ensinnä pumppu. Asennuspaikka löytyy nuolen osoittamasta suunnasta. Laturin alla on paikka ohjaustehostimen pumpulle. Käyttövoima otetaan jakopään hammasrattailta. Pumpulle mulla on kaks vaihtoehtua hyllysä. Löytyy ilmeisesti 590 masskkan vanha pumppu josta hampikkaan kiilaura pirstoutunu. Eli pientä kunnostus operaatiota joutuu sille tekehe. Sitte toisena vaihtoehtona hyllysä on 390 pumppu. Täsä vaihtoehosa hyvä puoli olis se, että pumppu on kaksosanen. Matalapaine puolen ottais tehostimelle ja korkiapaine puolen ulkoselle hytrauliikalle.
Asiaa hieman pähkittyä aattelin, että aluks laitan tuon pelekän tehostimen pumpun ja kokeilen sillä. Helpompi asennus ja vähemmän mietittävää. Voihan tuon kaksosasen vaihtaa myöhemmin jos haluaa. Sille vaan pitää jostain keksiä oma vähintään 3/4 tuumanen imu. No jäämme vielä tuumimaan sitä.
Ratin liikkethän täytyy edelleen jotenki siirtää eturenkaille. Siihen tarvitaan ohjausventtiili eli orbitrol. Hyllystä löyty samasen ylimääränen orbitroli ja siihen sopiva ura-akseli. Kuvan akkukotelon sisälle se pitäisi saada. Se ei sinänsä ole ongelma, mutta ura-akseli oli pelkkä akseli niin sille pitää jonkinlainen kiinnitys rakentaa ja samalla varmaan joutuu yhistelemään olemassa olevasta rattiakselista pätkän, että saa ratin kiinni. Noo eiköhän se luonnistu, mutta pitää tuumia se vielä valmiiksi.
Sitten pitää vielä öljyn virtaus saaha muutettua fyysiseksi liikkeeksi. Siihen tarvitaan sylinteri. Penkomalla näytti äkkiseltään löytyvän passeli sylykky. Mittomalla näytti olevan 40mm mäntä, 20mm varsi ja 100mm iskua. Löytyy onneksi tämän sotaratsun vanaha sivuraidetanko vielä. Sen ajattelin katkaista tehdä toiseen päähän haarukan mikä tulee ohjausvääntiöön. Jolla taas pystyakselin välityksellä käännetään renkaita. Sivuraidetangon toiseen päähän istutan sylinterin kiinni. Sylinterin peräpään kiinnitys pitää vielä miettiä, mutta eiköhän sillekki paikka vielä löydy.
Tuossa vielä mainitsemani vääntiön kuva. Eli osaan nunero 2 laitan sivuraidetangon kiinni haarukalla. Osanumero 13 on taas kiinni raidetangoissa joilla käännetään renkaita. Kuva lainattu netistä.
Kaiken järjen mukaan tämän pitäisi jopa toimia. Viimeistään sittenhän se tiedetään jahka ehdin tuota ruveta kasailemaan. Näihin kuviin ja tunnelmiin. Ehkä jopa hieman jännittyneisiin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti