Kyllä se vaan vahavasti tuo enne kukonlaulua heräämine tulevan tavaksi. Mutta ehtiipä päivän aikana muutaki puuhalehen ku vaa tätä. Mutta nyt kyllä näyttää vahavasti siltä, että tämä rojekti valamistuu ajoisa. Saa omalla äkehellä muokata toukotöisä maata. Vaikkeihän tämä nyt kokonaan omaa tuotantua oo. Kuitenki muunneltu olemasa olevista tehastuotteista.
Pänttäämöhön sisälle astuesa huomasin, että täälähän on joku ollu ahkerana. Isä oli maalannu äkehe harmaaks. Reipasta toimintaa!
Mutta aamun sarastaessa hommat alko kaasupullon vaiholla. Argoni pullon nostin takasi
tiggihitsin kärryhy ja seoskaasu pullon migin takatilaha. Sen jälkeen rupesin mittohon saranan osia paikoillensa ja sitte oliki jo kolovi kuumana. Rapsein saranan, vinotuet ja sylinterin paikoillensa ja tirruutin lujasti kiinni. Sen jälkeen nostettiin pystyyn molemmat siivekkeet. Täsä oli hyvä hitsata alapuolelta hitsaamatta jääneet paikat ja tehtiin isän kans kuletuksen aikaset siivekkeitten lukot. Eipä tartte ainakaan tiellä ajaessa miettiä tipahtaako siivekkeet alas.
Vetoaisan vetovarsikiinnitys tuli lopulta tehtyä loppuun. Hitsasin tapit oikeille paikoille ja koteloin kiinnitykset siinä toivossa, ettei ensimmäisessä nykäyksessä irtoa.
Tuli katsottua hitsikoneen sisällekki. Huomasin, että lankarullasta on puolet kadonnu. Tämä Elgan lankakerä painaa uutena 18 kg eli lähes kymmenen kilua on lankaa menny tähän rojektiin. Sanosin, että aikas palio. Onhan tuota tiesti tullu kolovia kohtuu tahilla heiluteltua.
Pyörien käyttösylinterin letkutin. Tässähän on kaksi samanlaista syliteriä peräjulkkaa. Kytkin sylinterit nyt rinnan niin saan iskunpituutta sopivasti ja jos oikeen oon asioita ymmärtäny niin saisin samalla molempien pyttyjen voiman laskia yhteen. No aika näyttää. Toivottavasti en oo vääräsä.
Pieni haaverin poikanenki sattu. Rälläköihtin raakasti nii sytty palaha housu poloven kohalta. No onneks nämä hitsausvaatteet leimaha vaan rupiaa vaan kytemään. Pari taputusta hitsihanskalla ja homma jatku. Mutta pitääpä paikata pesun jäläkeen moinen.
Sattu muuten toinenki häppenki. Meillähän on ollu vanha liesituuletin puhaltamasa ilmanvaihtorööristä kaasuja ulos. No ei oo enää. Tuuletin päästi toiminta savut ulos. Oli sinänsä villi tapaus, kun ensin ihmeteltiin miksi haisee niinku palanu puu. Vähä siinä pyöriskeltiin ja kahteltiin näkyykö josaki liekkiä. Ei näkyny, mutta siinä samasa tuuletin lakkas pyörimästä. Nykäsin johon pois seinästä ja ensinnä kokeilin rälläkällä, että menikö sulake. Sitte huomasin, että tuulettimen sisältä puskee vienot savukiehkurat. Se oli seki sitte siinä.
Lopuks meinattiin nostaa äjes pois pänttäämöstä. Kiikutettiinki varpajyrät ja sivurungot ulos oottahan loppu kokoonpanua. Mutta keskirunkua ei saatu pihalle ku vanha ja uskolline vanahamassikka ei lähtenykkää käyntihi. Tuntu niinkö ois hukannu virran jonnekki startin syövereihin. Pitää ehkä syventyä tarkemmin siihenki enne kylyvöjen alotusta. Latais nyt ensinnä akun uuelleen täyteen ja kokeillee sillä. Jos vielä nikottelee niin pitää kokeilla vaihtaa toisesta raktorista startti. Voi nimittäin olla, että pötkötartti on nyt aikansa eläny.
No ei saatu vielä alottaa loppu kasausta, mutta lähellä jo ollaha. Kyllä tämä tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti