Piitkästä aikaa tulee taas tajunnan virtaa ja ripaus ihan asiaakin.
Tarkoitus oli ruveta tekemään talven 2022-2023 polttopuita. (2021-2022 talven puuthan on tehty vuosi sitten ja nätisti vielä kuivaamassa betoniverkko häkissä.) Mutta oli teko paikka sen verran vielä märkä ja ilmakaan otollisin niin jäi klapit vielä tekemäti. No ehtiihän ne puut tekemään myöhemminkin. Ei ne rangat karkaa kasasta yhtään mihinkään. No jokatapauksessa. Todettiin sitten, että tehdäämpä jotakin muuta. Aikanansa jäi Vanhan Massikan ohjaustehostin ajatuksen ja pumpun kunnostus asteelle.
No ajatusleikit oli saatu kuitenkin jo sille asteelle, että tiesi mistä ruvetaan tuusaamaan. Otettiin isän kans uudempi sivuraidetanko irti ja kaivettiin hyllystä vanha kauhtana esille. Sylinteri löyty hyllystä ja siihen olin jossain välisä kahtella sopivan lattaraudan pätkän korvakkeeksi ja jostakin siihen oli eksynyt passeli flux-ruuvikin. No korvake heppin etukuormaajan sovitteisiin ja mittaamaan raidetangon pituutta. Raidetanko poikki ja sylinteristä peräpään mullinsilimäkorvake irti. Hitsillä osat toisiinsa kiinni ja eikun kokeilemaan.
Lattarautakorvake piti rälläköidä irti vielä ja siirtää pari milliä eteenpäin. Eli ihan satarosenttisesti ei mittaukset onnistuneet. Mutta väliäkös hällä. Sylinterin isku piti tässä vaiheessa laittaa puoleen väliin ja eturenkaat kääntää suoraan eteenpäin. Tämän pitäisi olla normaali asento. Silloin sylinterin liike kääntää renkaita puolelta toiselle.
Kunnostettu pumppu löysi tiensä jakopäähän. Sitähän ei tullut lopulta testattua millään lailla. Eli katsotaan nyt lähteekö toimimaan vai pitääkö keksiä jotakin.
Orbitroolin hommasin itselle tutut liittimet. Halusin käyttää bsp-liittimiä, koska ne on mulle kaikis tutuimpia. Danfossin venttiilissä kierteet oli sae, joten piti siihen laittaa muunnosnipat.
No eniten päänvaivaa tuottaa orbitroolin asennus. Vanha rattiakseli pitää saaha irti tuolta ja haluan simpun säästää niin, että jos joskus tulee itselle tai jollekkin muulle tarve tämä entisöidä niin se on mahdollista. Joten rattiakselin paikalle pitää laittaa sulkulappu ettei simpukkaan mene likaa tai muuta törkyä. Tuosta pitää vaan aika paljon purkaa pois, että rattiakselin saa irti. Sitten vielä pitää saada ratti irti akselista. On muuten tiukalla. Saatiin osittain purettua, joten jatkuu ensi kerralla.
Pitää miettiä valmiiksi minkälaisen kiinnityksen orbitroolille tekee. Varmaankin jonkinlainen pelti johon orbtrooli pultataan kiinni ja peltihitsataan nykyisiin pelteihin kiinni. No sen näkee myöhemmässä. Vaiheessa. Ennen kylvöjä tämän pitää jokatapauksessa toimia. Onneks ei oo paineita...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti